Seperti yang kita tahu, brek sangat penting dalam sebuah kereta. Tanpanya tak mungkin kita berani memandu kereta tersebut sekiranya kita mengetahuinya.
Nasihat saya kepada pemilik kereta yang telah menukar injin kereta mereka kepada injin yang mempunyai "kuasa kuda membrek" atau BHP yang lebih tinggi (lebih 25 bhp ke atas), pastikan anda memeriksa dan menilai kembali sistem brek original yang ada pada kereta anda.
Jangan kerana nak jimat, anda abaikan sistem brek anda. Lebih baik sekiranya semasa anda membeli haftcut kereta anda, beli bersama sistem brek kereta tersebut dan pasangkan pada kereta anda. Pernah saya berjumpa dengan kancil yang telah di tukar injin kepada Mira L5 tapi sistem breknya masih original. Dan kebetulan
semasa keluar dari bengkel, keadaan kecemasan berlaku dan kereta tersebut tidak dapat berhenti walaupun pemandu mengatakan dia tekan brek sampai berdiri.
Sistem asas brek terdiri dari disk atau drum, pelapik brek (pad brek), saluran minyak, pam vacum(objek besar hitam bulat leper betul-betul di hadapan steering dalam kompamen injin), tabung minyak injin, padel brek (tempat tekan brek). Kesemua peralatan asas yang di atas mestilah dijaga dengan baik supaya brek berkesan.
Kereta baru. Semasa service pertama, minta mekanik memeriksa kesemua disk dan drum brek termasuk pelapik brek. Pastikan pelapik brek betul betul terapung di antara dua angkup dan disk berada di tengah. Untuk drum, pastikan pelapik brek tidak menyentuh drum atau kesan geseran aygn kelihatan adalah sama rata. Jika tidak rata, minta mekanik periksa kerana perkara ini akan menjadi masalah bila ia dibiarkan. Kalau dapat minta mekanik melaraskan pedal brek supaya tidak terlalu 'makan' mengejut dan
sesuai dengan panjang kaki kita. Sekiranya minyak brek sudah kotor(keruh warnanya), minta mekanik tukar.
CEC Hotline
Bro Sue (T. Equine)
+6 012-2401150
Mr Mama (Kuantan)
+6019-2625856
Mr Reza (Puchong)
+6017-2188900
Mr Kay (Sri Petaling)
+6016-2063635
Mr. Yahya Black (Putrajaya)
+6012-2809881
Mr. Awali ( Cheras)
+6017-8814702
Mr. Syamfazli (Northern Leader 1)
+6019-4750433
Mr. Nazal (Northern Leader 2)
+6019-4574194
Mr Aha ( Perak Leader 1)
+6016-5403435
Mr Kalam ( East Coast Leader 1)
+6014-8250763
Mr Irmirm ( East Coast Leader 2)
+6019-9752281
Blog Management:
Mr.Raden
+6019-6000252
Mr.Along_hisyam
+6019-3838274
Services Centre Hotline
Chery Breakdown - 18000888198
SC PJ - 03 - 7955 6666
SC Puchong - 03-80750868
SC B. Caves - 03- 61851150
SC Semenyih - 03-87243697
SC Kuantan - 09-5162228
SC K. Bharu - 012-9555951
SC Butterworth - 04-331 6652
SC Seremban - 06-7653300
SC J. Bharu - 07-3331118
SC Sg. Petani - 04-4311777
SC Ipoh - 05-2540992
SC PJ - 03 - 7955 6666
SC Puchong - 03-80750868
SC B. Caves - 03- 61851150
SC Semenyih - 03-87243697
SC Kuantan - 09-5162228
SC K. Bharu - 012-9555951
SC Butterworth - 04-331 6652
SC Seremban - 06-7653300
SC J. Bharu - 07-3331118
SC Sg. Petani - 04-4311777
SC Ipoh - 05-2540992
Agenda
-
▼
2009
(11)
-
▼
October
(11)
- SERVIS AIRCOND KERETA
- Fahami Kod Menukar Tayar Baru
- Tayar Haus Antara Punca Kenderaan Bergetar
- MAKNA NOMBOR PADA TAYAR
- Cara Menyimpan Kereta Dalam Tempoh Lama
- Tips Penjagaan Radiator Kereta
- Cara Penjagaan Sistem Brek.
- Tips Mengenai Sistem Brek (Drum dan Disk)
- 6 Cara Jaga Tayar
- UBAHSUAI YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ
- Tips Tersalah Isi Minyak
-
▼
October
(11)
Wednesday, October 28, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment