1. Setiap sebulan sekali, periksa paras minyak brek kereta anda (botol minyak depan vacum pam). Pastikan minyak berada diparas antara minimum dan maksimum. JANGAN SEKALI-KALI MEMANDU SEKIRANYA PARAS MINYAK BREK BERADA DI BAWAH PARAS MINIMUM.
2. Setiap 6 bulan semasa kita hendak merotate tayar kereta kita, periksa pelapik brek. Pastikan lapisan pencengkam masih tebal. Sekira kita dapati pencengkam 'makan' tidak sama antara kiri dan kanan, minta mekanik periksa sistem saluran minyak brek atau sistem tekanan brek kerana kemungkinanatekana yang dikenakan ke atas kedua-dua brek tidak sama dan ini sangat merbahaya kepada pemanduan terutama membrek semasa kelajuan tinggi. Perkara yang sama juga perlu dilakukan kepada brek drum.
3. Sekiranya terdapat kesan lelehan minyak brek (kelihatan cat atau apa-apa bahan berasal dari petroleum mencair) pada mana-mana bahagian, minta mekanik memeriksanya. Jangan ambil mudah perkara ini kerana kebocoran ini mungkin keci tapi akan menjadi besar semasa membrek kerana tekanan yang dikenakan ke atasnya.
4. Semasa menambah minyak brek, pastikan minyak brek yang betul spesifikasinya. Dot 3 untuk kegunaan biasa (biasanya kereta yang mempunyai disk di depan dan drum di belakang) dan Dot 4 untuk kegunaan berat (untuk kereta yang mempunyai sistem 4 roda disk dan kereta berkuasa tinggi). Jika tidak pasti tanya mekanik kerana kesilapan minyak brek boleh menyebabkan keseluruhan sistem brek kita akan mengalami kerosakan terutama pada seal yang diperbuat daripada getah.
5. Sekiranya terdapat kesan calar pada disk atau pada drum, minta mekanik menilai samada boleh pakai lagi atau tidak. Jika kita hendak menukar pelapik brek, saya cadangkan asah kembali disk atau tukar drum kepada yang lebih baik. Kesan calar ini boleh menjadi penghalang pelapik brek mencengkam disk atau drum. Hasilnya, brek akan kurang berkesan.
6. Kerosakan yang selalu berlaku adalah brek 'jam'. Keadaan ini berlaku kerana pelapik brek tidak kembali terapung apabila kita lepaskan brek dan terus mencengkam disk. Kerosakan adalah pada angkup yang mengawal pelapik brek.
7. Untuk kereta auto, pelapik brek hadapan akan lebih cepat haus daripada belakang (biasanya dua kali ganda cepatnya), pastikan anda lebih kerap memeriksa pelapik brek hadapan.
8. Sekiranya anda ingin mengubahsuai sistem brek kereta anda, pastikan anda mendapat kebenaran bertulis daripada JPJ kerana adalah menjadi kesalahan dan syarikat insuran kita akan melindungi anda sekira kemalangan berlaku disebabkan sistem brek & sistem brek anda tlh ditukar tanap kebenaran JPJ.
9. Semasa memandu elakkan kaki daripad sentiasa berada di atas padel brek. Ini dapat menjimatkan penggunaan pelapik brek.
10. Semasa menuruni bukit yang curam, jangan gunakan brek, sebaliknya gunakan brek injin (gear rendah) untuk mengawal kelajuan kereta anda.
11. Sekiranya anda suka memandu laju dan secara aggresive, tukar pelapik brek kereta anda kepada yang lebih tahan panas seperti project U. Pastikan anda menukar juga sistem saluran minyak brek anda kepada saluran bersalut steel. Ini bagi memastikan sistem brek kereta anda dapat berfungsi dalam keadaan tekanan dan suhu dan tinggi dan tindakbalas brek anda akan lebih cepat apabila padel ditekan.
Akhir sekali, cuma pastikan setiap kali anda hantar kereta anda untuk ditukar minyak injin, minta mekanik memeriksa juga minyak brek, minyak gear box, pelapik brek, lampu brek ketiga, aras padel brek dan clucth, tekanan angin tayar, aligment tayar, spark plug, penapis angin, penapis petrol dan sebagainya.
Jangan cuma tukar minyak hitam saje kerana peralatan lain perlu juga selalu diperiksa. Jangan tertipu dengan mekanik yang cuma menukar minyak hitam dan penapis minyak hitam apabila kita menghantar kereta untuk di service dan kita dikenakan bayaran yang tinggi untuk upahnya. Di Sungai Buloh, upah tukar minyak hitam cuma RM5 atau kurang dari RM10.
CEC Hotline
Bro Sue (T. Equine)
+6 012-2401150
Mr Mama (Kuantan)
+6019-2625856
Mr Reza (Puchong)
+6017-2188900
Mr Kay (Sri Petaling)
+6016-2063635
Mr. Yahya Black (Putrajaya)
+6012-2809881
Mr. Awali ( Cheras)
+6017-8814702
Mr. Syamfazli (Northern Leader 1)
+6019-4750433
Mr. Nazal (Northern Leader 2)
+6019-4574194
Mr Aha ( Perak Leader 1)
+6016-5403435
Mr Kalam ( East Coast Leader 1)
+6014-8250763
Mr Irmirm ( East Coast Leader 2)
+6019-9752281
Blog Management:
Mr.Raden
+6019-6000252
Mr.Along_hisyam
+6019-3838274
Services Centre Hotline
Chery Breakdown - 18000888198
SC PJ - 03 - 7955 6666
SC Puchong - 03-80750868
SC B. Caves - 03- 61851150
SC Semenyih - 03-87243697
SC Kuantan - 09-5162228
SC K. Bharu - 012-9555951
SC Butterworth - 04-331 6652
SC Seremban - 06-7653300
SC J. Bharu - 07-3331118
SC Sg. Petani - 04-4311777
SC Ipoh - 05-2540992
SC PJ - 03 - 7955 6666
SC Puchong - 03-80750868
SC B. Caves - 03- 61851150
SC Semenyih - 03-87243697
SC Kuantan - 09-5162228
SC K. Bharu - 012-9555951
SC Butterworth - 04-331 6652
SC Seremban - 06-7653300
SC J. Bharu - 07-3331118
SC Sg. Petani - 04-4311777
SC Ipoh - 05-2540992
Agenda
-
▼
2009
(11)
-
▼
October
(11)
- SERVIS AIRCOND KERETA
- Fahami Kod Menukar Tayar Baru
- Tayar Haus Antara Punca Kenderaan Bergetar
- MAKNA NOMBOR PADA TAYAR
- Cara Menyimpan Kereta Dalam Tempoh Lama
- Tips Penjagaan Radiator Kereta
- Cara Penjagaan Sistem Brek.
- Tips Mengenai Sistem Brek (Drum dan Disk)
- 6 Cara Jaga Tayar
- UBAHSUAI YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ
- Tips Tersalah Isi Minyak
-
▼
October
(11)
Wednesday, October 28, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment