Ada ketikanya pemandu kereta tidak selesa apabila stereng yang dipegang bergetar dan tidak stabil kerana berat ke sebelah kiri atau kanan. Lebih merisaukan apabila seluruh badan kereta ikut bergetar.
Apabila berhadapan dengan keadaan ini, antara sebab utama kerosakan yang berlaku diberi perhatian termasuk tekanan tayar depan terlalu rendah atau ukurannya tidak sama, kehausan tayar depan tidak sama, kehausan atau kelonggaran sambungan sistem kemudi atau kotak gear stereng bergoyang, penyelarasan jajaran roda depan kurang tepat dan roda depan tidak seimbang.
Jika menghadapi masalah seperti itu pemandu dan penumpang pasti tidak selesa, lebih-lebih lagi jika sedang dalam perjalanan jauh. Untuk itu, punca kerosakan dan getaran perlu diketahui. Apabila memandu kenderaan penumpang atau trak, terutama trak kecil diatas jalan kasar atau rosak, biasanya akan terasa ada goncangan sehingga stereng perlu dipegang dengan kuat. Namun demikian, anda juga dapat merasakan adanya getaran atau goncangan pada stereng dan badan kenderaan walaupun keadaan jalanraya datar dan baik, pada suatu kelajuan antara 70 kilometer sejam (kmj) dan 80km.
Keadaan sebegini dinamakan 'shimmy'. Jadi, jika berhadapan dengan keadaan begini mula-mula periksalah tekanan tayar depan, keadaan sistem kemudi atau skru roda depan. Kemudian periksa kehausan tayar depan, sebaik-baiknya masih mempunyai rusuk bunga dengan tebal sekurang-kurangnya 2mm.
Gunakan tayar baru untuk perjalanan keluar bandar. Ada kemungkinan getaran yang berlaku boleh dihilangkan apabila tayar yang sudah haus diganti dengan tayar baru atau setelah tayar kiri-kanan ditukar kedudukannya. Namun demikian, jika getaran masih terasa juga, sebaiknya pemeriksaan dilakukan dengan lebih teliti kerana dibimbangi kerana disebabkan kehausan atau kelonggaran pada sistem rod kemudi dan sistem gantungan depan; atau kerana penyelarasan penjajaran roda depan yang kurang tepat hingga menyebabkan roda tidak seimbang. Untuk memeriksa dan membuat pembaikan bagi masalah berkenaan diperlukan alat dan kemahiran. Roda tayar dilengkapi satu alat pengimbang. Alat itu menunjukkan letak dan besarnya pengimbang yang harus dipasang pada rim roda.
'Shimmy' boleh terjadi apabila roda tidak dikunci dengan baik pada tempatnya, atau rod gandar tidak segaris dengan lubang pada roda. Jadi, banyak faktor yang boleh menyebabkan 'shimmy'; beberapa kesalahan dapat diperbaiki dengan mudah tetapi ada pula yang memerlukan kepakaran tertentu untuk mengatasinya.
CEC Hotline
Bro Sue (T. Equine)
+6 012-2401150
Mr Mama (Kuantan)
+6019-2625856
Mr Reza (Puchong)
+6017-2188900
Mr Kay (Sri Petaling)
+6016-2063635
Mr. Yahya Black (Putrajaya)
+6012-2809881
Mr. Awali ( Cheras)
+6017-8814702
Mr. Syamfazli (Northern Leader 1)
+6019-4750433
Mr. Nazal (Northern Leader 2)
+6019-4574194
Mr Aha ( Perak Leader 1)
+6016-5403435
Mr Kalam ( East Coast Leader 1)
+6014-8250763
Mr Irmirm ( East Coast Leader 2)
+6019-9752281
Blog Management:
Mr.Raden
+6019-6000252
Mr.Along_hisyam
+6019-3838274
Services Centre Hotline
Chery Breakdown - 18000888198
SC PJ - 03 - 7955 6666
SC Puchong - 03-80750868
SC B. Caves - 03- 61851150
SC Semenyih - 03-87243697
SC Kuantan - 09-5162228
SC K. Bharu - 012-9555951
SC Butterworth - 04-331 6652
SC Seremban - 06-7653300
SC J. Bharu - 07-3331118
SC Sg. Petani - 04-4311777
SC Ipoh - 05-2540992
SC PJ - 03 - 7955 6666
SC Puchong - 03-80750868
SC B. Caves - 03- 61851150
SC Semenyih - 03-87243697
SC Kuantan - 09-5162228
SC K. Bharu - 012-9555951
SC Butterworth - 04-331 6652
SC Seremban - 06-7653300
SC J. Bharu - 07-3331118
SC Sg. Petani - 04-4311777
SC Ipoh - 05-2540992
Agenda
-
▼
2009
(11)
-
▼
October
(11)
- SERVIS AIRCOND KERETA
- Fahami Kod Menukar Tayar Baru
- Tayar Haus Antara Punca Kenderaan Bergetar
- MAKNA NOMBOR PADA TAYAR
- Cara Menyimpan Kereta Dalam Tempoh Lama
- Tips Penjagaan Radiator Kereta
- Cara Penjagaan Sistem Brek.
- Tips Mengenai Sistem Brek (Drum dan Disk)
- 6 Cara Jaga Tayar
- UBAHSUAI YANG TIDAK MEMERLUKAN KELULUSAN JPJ
- Tips Tersalah Isi Minyak
-
▼
October
(11)
Thursday, October 29, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment